François K // 5.9.13

ראש השנה הקרוב עומד להיות מרגש במיוחד. תמיד ידענו שזה צריך לקרות מתישהו והנה סוף סוף זה קורה: הצלע החסרה בשילוש הקדוש של ליין ה"באדי אנד סול" הניו יורקי, מגיעה בפעם הראשונה למועדון הבלוק, כדי לסגור מעגל קוסמי בזמן ובמרחב.

Rosh Ha'Shana at The Block: ★ LEGENDS 
François K 
Wave Music :: NYC 
Local Support by 
Ofri Goffer and Amichay Matyas 

Tickets: 60 Nis + Free Chaser for Club Members 
Presale - 80 Nis :: at the door - 100 Nis 
Online Presale: http://bit.ly/14xidIB 

קשה לדמיין איפה הייתה המוזיקה היום בלעדי תרומתו של פרנסואה קיי. כמעט 40 שנות יצירה עומדות לזכותו: מהתיקלוטים וההפקות לצד לארי לאבן בפארדייז גאראג', דרך טכנאות אולפן והנדסת סאונד לענקים כמו הסמית'ס ודפש מוד, רמיקסים מופתיים לנינה סימון ועוד אין ספור אמנים, ועד להקמת הלייבל "וייב מיוזיק" וליינים מצליחים כמו ה"דיפ ספייס" וה"באדי אנד סול" בניו יורק. הוא עשה הכל – חוץ מלהגיע ולנצח על הסאונדסיסטם של מועדון הבלוק. ביום חמישי, ה5 בספטמבר, זה יקרה – מסיבת לג'נדס חגיגית במיוחד שתפתח את השנה החדשה עם אחת מהדמויות האיקוניות ביותר בתולדות המוזיקה האלקטרונית.
פרנסואה קבורקיאן התחיל את הקריירה המוזיקלית שלו בתור מתופף. יליד פריז שעבר לניו יורק באמצע שנות ה-70 וליווה עם התופים את הדי.ג'ייז הראשונים בהיסטוריה כמו וולטר גיבונס וג'ליבין בניטז (שהיה אז הבויפרנד של מדונה). לאחר שלמד את טכניקת המיקס מהראשונים שהמציאו אותה, החל לתקלט, כשהוא משתמש בנשקים סודיים שיצר בעצמו בסטודיו על ידי שילוב של סמפולים, מכונות תופים ומכשירי אפקטים על סרט הקלטה אנלוגי. בשלב זה קרה משהו ששינה את חייו של המתופף הצעיר שהפך למפיק ותקליטן: הוא פגש את לארי לאבן, הרזידנט האגדי של מועדון הפאראדייס גאראז', שהיה אז בדרכו להפוך להיות לכוכב הנוצץ ביותר של הסצנה. לאבן, שהבחין בכישרון הנדיר העומד לפניו, הזמין את פרנסואה להצטרף אליו באולפן ההקלטות וביחד הם עבדו על רמיקסים ללייבל "פרלוד" והפכו לחברים קרובים. לא עבר זמן רב עד שהחל קבורקיאן לתקלט בקביעות במועדונים החשובים ביותר בניו יורק, כמו הסטודיו 54, הלופט וכמובן הפאראדייס גאראז' של לארי.

הסצנה כולה דיברה על הסאונד המודרני והמקורי של המפיק החדש ואמני ענק כמו דפש מוד, תומאס דולבי והסמיתס, החלו להתדפק על דלתו כדי לבקש רמיקסים לשירים שלהם. באותן שנים היה פרנסואה אחראי על סדרה של רמיקסים והפקות שהפכו לקלאסיקות מועדונים ועזרו להגדיר את הסאונד החדש של מוזיקת הדאנס הניו יורקית.

ב-1992 הוא יצא עם לארי לאבן לסיבוב הופעות משותף ביפן בשם "הארמוני טור". אלה היו ההופעות האחרונות של לאבן כתקליטן והוא נפטר בנובמבר של אותה שנה.

פרנסואה, נחוש להמשיך את המסורת וליצור מיתולוגיה חדשה, הקים בשנת 1995 את הלייבל שלו "וייב מיוזיק" ושנה לאחר מכן, ייסד ביחד עם דני קריביט וג'ו קלאוסל את אחד מהליינים החשובים ומהמשפיעים ביותר בתולדות הסצנה, ה"באדי אנד סול". הליין, שפעל בימי ראשון במועדון הוייניל הניו יורקי, קיבץ קהילה גדולה, נאמנה וצבעונית של בליינים סטרייטים, גייז, לבנים, שחורים, אסיאתיים ועוד, מכל רחבי הפלנטה (אפילו נציגות ישראלית הייתה שם). הסאונד של ה"באדי אנד סול", מיקס מלא בנשמה ומורכב מגרובים אורגניים וספיריטואלים במיוחד, הונצח באלבומי אוסף מופתיים שזכו להצלחה בינלאומית עצומה ושהשפיעו על תקליטנים, מפיקים ומועדונים רבים בכל רחבי העולם.

אבל גם אחרי התהילה הבינלאומית שזכה לה בעקבות ההצלחה המסחררת של ה"באדי אנד סול", פרנסואה בחר שלא לנוח על זרי הדפנה והמשיך להמציא את עצמו מחדש. בתחילת שנות האלפיים הוא החל להתעניין שוב בסאונד אלקטרוני יותר, ואלבום המיקס שלו לפסטיבל סונאר מ-2002 סימן עוד נקודת תפנית בקריירה ארוכה ומגוונת.

הוא החל לנגן בסגנון עתידני ובועט, כשהוא משלב השפעות של טכנו ודאב יותר מההאוס שהיה מזוהה איתו תקופה כה ארוכה. באותה שנה החל לצאת לסיבובי הופעות ביחד עם דריק מאי, אגדת הטכנו מדטרויט, תחת השם "התאומים הקוסמיים", אבל בו זמנית, גם הקים ליין חדש בשם "דיפ ספייס" במועדון הסיאלו בימי שני ("דיפ ספייס" חגג בפברואר האחרון 10 שנים של מסיבות!), שם הוא עוסק יותר בדאב לכל צורותיו, בפורמט אקלקטי שנע בין טכנו חללי לרגאיי העמוק ביותר, דאבסטפ, היפ-הופ וגם דראם אנ' בייס, האוס ודיסקו.


ב-2005 זכה פרנסואה להיכנס להיכל התהילה של מוזיקת הדאנס על הישגיו כדי.ג'יי וכרמיקסר.

בראש השנה, יום חמישי ה-5 בספטמבר, פרנסואה קיי מגיע סוף סוף לבלוק להכיר את קהל הלג'נדס ולהתוודע לראשונה לסאונדסיסטם שהחברים דני קריביט וג'ו קלואסל סיפרו לו עליה. עופרי גופר יפתח את הערב, עמיחי מטיאס יסגור.

מומלץ להתארגן על כרטיסים מראש!!

הנה הלינק למכירה המוקדמת: http://bit.ly/14xidIB
בינתיים, תיהנו מהמוזיקה.

 לינקים:
(הפעם יש הרבה במיוחד. היה לנו קשה לצנזר את היצירה של הגאון הזה):
*קטעים*
סבנטיז:
כאחד הטכנאים הראשיים בלייבל הדיסקו המיתולוגי "פרלוד", פרנסואה עמד מאחורי ההפקה של עשרות קטעים שהיו ללהיטים בפארדייז גאראג', ולחלקם גם מספק את הגרסה שלו


אייטיז:
בין קראפטוורק, יורתימיקס, יאזו, U2, הקיור ועוד רבים רבים אחרים, פרנסואה, שהפך כבר לאחד מהמפיקים וטכנאי האולפן המבוקשים בעולם, עומד גם מאחורי הסאונד של אלבום המופת של דפש מוד - Violator
http://www.youtube.com/watch?v=WSG4aj6ur7A

ניינטיז:
אחרי שעמד מאחורי מאות אמנים והרכבים אחרים, פרנסואה מוציא את האי.פי הראשון תחת שמו שלו, עם ארבעה קטעי דיפ האוס מופתיים ועל זמניים
http://www.youtube.com/watch?v=cwH9hc19v34

שנות האלפיים:
באמת שקשה מאוד לבחור יצירה אחת שלו לכאן. הלכנו על הרמיקס הכל כך מרגש ומכבד לנינה סימון 3>
http://www.youtube.com/watch?v=jSVscnLdUxk
ידו בכל כבר אמרנו? רמיקס דאב טכנו משגע לפלסטיקמן
http://www.youtube.com/watch?v=my1CiJasxq4
ועוד מאסטרפיס אחד
http://www.youtube.com/watch?v=XR7_HEMtNUs
*סטים*
קבלו סט נפלא של פרנסואה ממסיבת דיפ ספייס בשנה שעברה במועדון האאוטפוט בניו יורק (זאת גם הייתה המסיבה שג'ורג'יו מורודר ניגן בה את סט הדי.ג'יי הראשון שלו בהיסטוריה):
http://www.rbmaradio.com/shows/francois-k-live-at-deep-space
"בודי אנד סול – ווליום 2" - השילוש הקדוש מגיש: בית ספר לנשמה
http://www.mixcloud.com/VinylSticks/va-body-soul-vol2-1999/
סט טכנו משוגע שפרנסואה הקליט לפסטיבל סונאר לפני כעשור. אין מצב להאזין לדבר הזה בישיבה
http://www.mixcloud.com/VinylSticks/francois-k-live-at-sonar-mix-album-2003/
כנראה האסנשיאל מיקס הכי אסנשיאל מכל האסנשיאלז אי פעם
http://www.mixcloud.com/VinylSticks/francois-k-essential-mix-2000

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה